dimarts, 12 de juny del 2007

Food for thought

L'anglès és la llengua de comunicació internacional; d'això, no n'hi ha cap dubte. Per tant, es tracta d'una llengua indispensable per viatjar, per estudiar, per investigar, per comunicar-nos, etc. Malgrat tot, encara hi ha molta gent que no el domina i tots sabem que molts estudiants universitaris encara es queixen quan els professors els fan llegir articles escrits en anglès.
Des del meu punt de vista, una de les raons d'aquest nivell baix d'anglès és el fet es vegi com una assignatura que es fa a l'escola i no com una eina real i efectiva per comunicar-nos. Així, sovint es considera una matèria que s'ha d'estudiar i no com un mitjà per fer coses. Per això, a l'escola s'hauria de potenciar l'ús de l'anglès com a llengua instrumental i, en aquest sentit, pot ser molt positiu el projecte d'oferir assignatures en anglès a les escoles (tot i que és difícil de portar a la pràctica). A part d'això, es podrien fer activitats extraescolars en què l'anglès fos la llengua vehicular o potenciar els intercanvis amb alumnes d'escoles d'altres països. Tot això faria que l'anglès no només s' "estudiés" sinó que també "s'utilitzés", ja que és per això que serveixen els idiomes.
L'altra raó, encara que pugui semblar una cosa de poca importància, es pot relacionar amb el doblatge de pel·lícules i sèries en català i en castellà. En els països del nord d'Europa, com tots sabem, el nivell d'anglès és molt més alt que aquí. Malgrat tot, a Bèlgica o a Holanda, per exemple, no fan pas més hores d'anglès a l'escola ni tenen assignatures en anglès. Però això sí, miren totes les pel·lícules i sèries estrangeres en versió original subtitulada, i això, i ho dic per experiència, pot fer meravelles. Una vegada més es tracta de "fer servir" l'anglès i de familiaritzar-s'hi i aprendre d'una manera divertida, com pot ser seguir la nostra sèrie preferida. Per tot això, considero que és molt important que s'afavoreixin les pel·lícules i sèries en versió original, com a mesura gairebé igual de vàlida que la introducció de l'anglès com a llengua instrumental a l'escola.